Ørnulf Nielsen hadde et flott innlegg på klubbens facebook side vedrørende sykkeltrening ute og bruk lykt. Vi har fått godkjennelse fra Ørnulf om å bruke innlegget, der vi har omskrevet det noe. Vi har også lagt inn noe fra forskriftene.
Gode sykkelvenner - mørketid og tid for å tenke igjennom lysbruken på sykkelen. Jeg har fått mange henvendelser der andre trafikanter (gående, bilister og syklister) som reagerer på uvettig lysbruk fra syklister.
Problemet kort oppsummert:
· Sterke lykter som er alt for høyt stilt
· Disse blender like mye som langlysene på en bil
· Syklister med hodelykt
Dette MÅ vi gjøre noe med:
- Vi har ingen rett til å blende andre trafikanter (det er ulovlig, utidig og kan være en fare for trafikksikkerheten)
- Når vi sykler på vei stiller vi lykta på svakeste styrke, mange tusen lumen er helt unødvendig for å sykle på vei
- Vi stiller ned vinkelen på lykta slik at vi lyser opp det nødvendige
- Få bort hodelykta!!, på veien er det ulovlig, og når vi trener sammen er det en fare for trafikksikkerheten til gruppa. Imidlertid er hodelykt god å bruke når en sykler utenfor vei og i marka.
Det er viktig at alle bidrar til at lysbruken blir bedre. De aller fleste har et bevisst forhold til dette, men noen få kan skape et dårlig rykte for alle syklister.
Formålsparagrafen er kjempegod:
"VSK sine medlemmer skal gå foran som gode eksempler når det gjelder sikkerhet og ellers følge lover og retningslinjer fastsatt av myndighetene."
Det er viktig at VSK sine treningsgrupper kan gå foran og være gode eksempler når det trafikksikkerhet og adferd i trafikken.
Det vil være bra for vår egen sikkerhet.
Fra Forskrift om krav til sykkel:
§ 5. Lys og refleks
- Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Refleksanordningene skal være av godkjent type.
- Sykkel, som brukes i mørket eller usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir hvitt eller gult lys og bak ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.
- Lyktene skal være festet til sykkelen.
- Lykten foran skal gi tilstrekkelig lys uten å virke blendende.
- Lykten bak skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys skal blinke med minst 200 blink per minutt.
Det er krav til lys foran og bak på sykkelen, om du skal sykle i mørke eller usiktbart vær.
Du kan ha fast eller blinkende lys. Lyset skal være hvitt eller gult foran, og rødt bak. Dersom du velger blinkende lys, skal den blinke med minst 120 blink per minutt.
Lyset skal være festet til sykkelen, det er ikke godt nok å sykle med hodelykt.
Sykkellykten skal sees tydelig på 300 meter. Det er forskjell i lysstyrke på sykkellyktene, men det stilles ingen spesifikke krav til lysstyrken i forskriftene.
Dersom du vurderer lykt med dynamodrift, så husk at det blir tyngre å tråkke - og i tillegg lyser det ikke dersom hjulet slutter å rotere eller roterer med lavere frekvens.